RANGKUMAN KITAB MANZHUMAH AL BAIQUNIYAH
DINA ILMU MUSHTHOLAH HADITS
MUQODDIMAH
· Ta’rif ilmu mushtholah
hadits nyaeta elmu ngeunaan dasar jeung kaidah mikanyahokeun kana kaayaan sanad
jeung matan tina arah arah ditarima jeung ditolakna.
· Sasaran ilmu
mushtholah hadits nyaeta sanad jeung matan hadits tina arah-arah ditarima jeung
ditolakna
· Faedahna ieu
ilmu nyaeta ngabedakeun kana anu bener jeung anu ngabogaan panyakit tina
pirang-pirang hadits
·
Hadits nyaeta perkara
anu disarandekeun ka kanjeng Nabi boh rupa ucapan, padamelan, sifat atanapi
katetepan. Katetepan the sapertos aya sapalih shohabat nuang sato dhobb (kadal
gurun) tapi kanjeng nabi teu ngaulahkeun bari
anjeuna uninga.
·
Hadits (حديث - أحاديث)
terkadang disebut oge khobar (خبر - أخبار)
atawa sunnah (سنة - سُنَن)
·
Sanad nyaeta silsilah
(rundayan) jalmi jalmi anu nepikeun matan
·
Matan nyaeta ucapan
saatos akhir sanad
·
Rowi (راوي - رُوَاة) nyaeta
jalmi anu ngariwayatkeun (nyaritakeun) hadits
BABAGIAN HADITS 1
Ngai’tibar kuat sareng apesna (lemahnya) hadits kabagi tilu; shohih,
hasan jeung dho’if
1.
Hadist Sohih ( الصحيح )
Nyaeta
anu diriwayatken ku rowi anu adil anu sampurna dhobit na, sanadna muttasil, teu
aya illat sareng syadz.
·
Adil nyaeta muslim, balig, berakal , teu pernah migawe
dosa gede, teu tuluy – tuluy migawe dosa leutik, ngajaga muru`ah
·
Dhobit ( ضَبْط )
nyaeta aya 2: kuat
hapalan sareng taliti catatan
·
Muttashil sanad tegesna nyambung ti awal dugika akhir
·
Illat (
علّة ) nyaeta perkara anu nyacadkeun hadits seperti hadits mursal
tapi diriwayatkeun muttashil
·
Syadz (
شُذُوذ ) nyaeta nyulayaan kana hadits anu diriwayatkeun ku rowi anu
leuwih kapercaya (ثِقَة)
Contoh
hadits shohih: hadits anu diriwayatkeun ku Imam al Bukhori, anjeuna ngadawuh:
حَدَّثَنَا عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ
الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي
أَوْ عَلَى النَّاسِ لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلَاةٍ
2.
Hadits Hasan ( الحسن )
Hadits
anu diriwayatkeun ku rowi anu adil tur dhobit mung teu sampurna, anu muttasil
sanadna tur salamet tina syadz jeung illat.
Contohna
hadits anu diriwayatkeun
ku Imam at Tirmidzi, anjeuna ngadawuh:
حَدَّثَنَا أًبُو كُرَيْب حَدَّثَنَا عَبْدَةُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ
عَلَى أُمَّتِي أَوْ لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ
Muhammad bin Amr masyhur kajujurana tapi teu
kalebet jalmi anu banget kuat hapalana.
3.
Hadits Dho’if ( الضَعيف )
Hadits anu
teu nyumponan syarat hadis hasan komo shohih, babagiana seueur sapertos
mudhtorib, maqlub, maudhu’, munkar, mursal, mu’dhol, maqthu’, syadz.
BABAGIAN HADITS 2
Ngai’tibar ka anu disarandekeun hadits ka anjeuna:
1.
Hadits Qudsi ( الحديث القدسي )
Hadits anu disarandekun ku kanjeng Nabi ka Gusti
Allah. Contohna hadits riwayat Imam Bukhori:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَعْدَدْتُ لِعِبَادِيَ
الصَّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلَى
قَلْبِ بَشَرٍ..
(الحديثَ)
Perbedaan
Hadits Qudsi jeung Quran diantawisna:
· Qur`an lafazh
sareng maknana ti Allah, hadits qudsi maknana ti Allah lafazhna ti kanjeng Nabi
· Qur`an
mangrupikeun mu’jizat, hadits qudsi mah sanes
· Qur`an
diriwayatkeun kalawan mutawatir, hadits qudsi teu disyaratkeun kedah mutawatir
2.
Marfu’ ( المرفوع )
Hadits
anu disarandekeun ka kanjeung nabi
3.
Mauquf ( الموقوف )
Hadits
anu disarandekeun ka shohabat. Contohna sapertos dawuhan Imam
Bukhori: “َأَمَّ ابْنُ عَبَّاسٍ وَهُوَ مُتَيَمِّمٌ”
4.
Maqthu’ ( المقطوع )
Hadits
anu disarandekeun ka tabiin atanapi ka sahandapeuna saperti dawuhan Imam Bukhori:
“وَقَالَ الْحَسَنُ صَلِّ
وَعَلَيْهِ بِدْعَتُهُ”
WARNA – WARNA HADITS SANESNA ANU AYA DINA HADITS SHOHIH, HASAN SARENG DHO’IF
·
Musnad ( المسند )
nyaeta hadits anu
nyambung sanadna dugika kanjeung nabi
·
Muttasil ( المتصل )
nyaeta hadits anu
nyambung sanadna kalawan sakira sakur rowi nguping ti rowi saluhureuna dugika akhir,
naha akhirna teh kanjeng Nabi atanapi shohabat
·
Musalsal ( المسلسل )
nyaeta hadits anu
sakur rowina nyaluyuan dina hiji sifat boh ucapan atanapi padamelan.
· Contoh musalsal anu bangsa ucapan hadits anu sakur
rowina ngariwayatkeun
ngangge Shegat: حَدَّثَنِي atanapi أَنْبَأَنِي
· Contoh musalsal
anu bangsa padamelan sapertos anu disebutkeun ku Syeikh al
Baiquni قَدْ حَدَّثَنِيهِ قَائِمًا/ بَعْدَ أَنْ حَدَّثَنِيهِ تَبَسُّمًا sareng sapertos hadits
riwayat Abu Huroiroh:
شَبَّكَ بِيَدِي أَبُو الْقَاسِمِ ﷺ وَقَالَ: خَلَقَ
اللهُ الْأَرْضَ يَوْمَ السَّبْتِ
Sakur rowi ngalebetkeun ramo-ramona
kana sela-sela ramo muridna sakumaha nu dipidamel ku kanjeng Nabi ka Abu
Huroiroh.
BABAGIAN HADITS 3
Ngai’tibar seueurna jeung saalitna jalur (طَرِيق - طُرُق):
1.
Hadits Mutawatir ( المتواتر )
Hadits
anu diriwayatkeun ku
seueuran ti darajat awal dugika akhir anu mustahil secara adat sepakat bohong. Contohna:
مَن كَذَبَ عَليَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ
مِنَ النَّارِ
hadits ieu diriwayatkeun ku 102 shohabat
2.
Hadits Ahad ( الآحاد )
Hadits
anu teu nyumponan syarat mutawatir, babagian Hadits ahad aya tilu:
A.
Hadits Ghorib ( الغريب )
nyaeta anu
diriwayatkeun ku hiji rowi sanajan dina tingkatan kahiji hungkul. Contohna hadits riwayat Umar bin Khotthob:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ ﷺ يَقُولُ إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا
لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ
إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ
يَنْكِحُهَا فَهٍجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إَلَيْهِ.
رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ
B.
Hadits Aziz ( العزيز )
nyaeta anu
diriwayatkeun ku dua atawa tilu rowi sanajan dina tingkatan kahiji hungkul.
Contohna hadits riwayat Anas bin Malik sareng
Abu Horoiroh:
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى
أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ.
C.
Hadits Masyhur ( المشهور )
nyaeta anu
diriwayatkeun ku langkung ti tilu rowi tapi teu dugika kana tingkatan bilangan
mutawatir. Keterangan ieu numutkeun Syeikh al Baiquni, numutkeun ulama sanesna mah hadist
aziz diriwayatkeun ku dua rowi, hadits masyhur diriwayatkeun ku tilu rowi
atanapi langkung. Contohna hadits riwayat Abdullah bin Amr bin
Ash, Ziyad bin Labid, Aisyah, jeung Abu Huroiroh:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ
الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ النَّاسِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ
بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يَتْرُكْ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ
رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا
WARNA -WARNA HADITS SANESNA
·
Hadits Mu’an’an (
المعنعن )
nyaeta hadits anu
diriwayatkeun ngangge lafazh عن tanpa lafadz shorih kana ngadangu ,
nyaritakeun atau ngabarkeun. Contohna hadits riwayat Ibnu Majah:
حدثنا عُثْمان بنُ أبي شَيْبَةَ ثنا مُعَاوِيَة
بن هِشام ثنا سُفيان عن أُسامَةَ بن زيد عن عثمان بن عُروة عن عروة عن عائشة قالت قال رسول الله ﷺ إِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ
يُصَلُّونَ عَلَى مَيَامِنِ الصُّفُوفِ.
·
Hadits Mubham (
المبهم )
nyeta anu teu disebutkeun
nami rowina balikta disamarkeun. Contona:
حديث رَافِعِ بْنِ خَدِيجٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّ النَّبِيَّ
ﷺ نَهَى عَنِ الْمُخَابَرَةِ.
Rofi
teu nyebatkeun nami dulur ramana, dina riwayat anu sanes kauninga yen namina teh Zhuhair bin Rofi
·
Hadits/ Sanad Ali ( السند العالي ) nyaeta anu saalit rowina dibanding
jalur sanesna
·
Hadits/ Sanad Nazil (
السند النازل )
anu seueur rowina dibanding
jalur sanesna. Contoh sanad ali sapertos hadits riwayat Imam Bukhori:
حَدَّثَنَا الْمَكِّيُّ
بن إبراهيم قال حدثنا يَزِيد بن أبي عُبَيْد عن سَلَمَةَ قال كُنَّا نُصَلِّي مع النبيِّ ﷺ المَغْرِبَ إذَا تَوَارَتْ بِالحِجَابِ
Hadits ieu kasebat sanad ali
dibandingkeun hadits anu sami riwayat Imam Muslim:
حدثنا قُتَيْبَةُ بنُ سَعِيدٍ حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيلَ عن يَزِيدَ
بنِ أبي عُبَيدٍ عن سَلَمَةَ بنِ الْأَكْوَعِ أَنَّ رَسُولَ
اللهِ ﷺ كَانَ يُصَلِّي
الْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ وتَوَارَتْ بالحِجَابِ.
Hadits ieu kasebat sanad nazil dibandingkeun hadits riwayat Imam Bukhori tadi.
BABAGIAN HADITS 4
Ngai’tibar kana ditarima sareng ditolakna:
1.
Hadits Maqbul (
المقبول ) /ditarima nyaeta hadits shohih jeung
hasan.
2.
Hadits Mardud (
المقبول ) /ditolak nyaeta hadits dho’if. Hadits
mardud kabagi 2 nyaeta: mardud sabab aya
sanad anu gugur, jeung sabab aya cacad di rowi.
A. Hadits mardud
sabab aya sanad anu gugur seueur rupana, nyaeta: 1) mursal, 2) munqothi’, 3) mu’dhol,
4) mudallas, 5) mu’allaq.
B. Hadits mardud
sabab aya cacad di rowi aya sababaraha bagian, nyaeta: 1) syadz, 2) maqlub, 3) mu’allal,
4) mudhthorib, 5) mudroj, 6) munkar, 7) matruk, 8) maudhu’.
Hadits Mardud Sabab Aya Sanad anu Gugur
v Hadits Mursal ( المرسل )
nyaeta anu diangkat
ku tabiin langsung ka Nabi. Contohna:
روى أبو داود في المراسيل عن أبى العالية قال ”
جاء رجل في بصره ضر، فدخل المسجد ورسول الله يصلى بأصحابه
فتردى في حفرة كانت بالمسجد، فضحكت طوائف منهم، فلما قضى رسول الله أمر من كان
ضحك منهم أن يعيدوا الوضوء ويعيدوا الصلاة “
v Hadits Munqoti’ (
المنقطع )
nyaeta anu gugur
tina sanadna hiji rowi sateuacan sahabat dina hiji tempat contohna:
روى عبد الرزاق عن الثوري عن أبي إسحاق عن زيد بن يثيع عن
حذيفة مرفوعا إن وليتموها أبا بكر فقوي أمين
Gugur hiji rowi di
antara at Tsauri jeung Abu Ishaq nyaeta Syarik.
v Hadits Mu’dhol ( المعضل )
nyaeta anu gugur
tina sanadna dua rowi bari tuluy-tuluy sapertos ucapan Imam Malik:
بلغني عن أبي هريرة أن رسول الله ﷺ قال للمملوك طعامه وكسوته بالمعروف ولا يكلف من العمل إلا ما يطيق
Gugur dua rowi tina ieu hadits nyaeta Muhammad bin ‘Ajlan sareng ramana.
v Hadits
Mudallas (
المدلّس )
nyaeta anu zhohirna
sae padahal aya cacat anu samar dina sanadna. Mudallas kabagi 2 nyaeta:
·
Tadlisul Isnad ( تدليس الإسناد )
nyaeta rowi teu
nyebutkeun guruna tapi langsung ka saluhureun guruna ngangge lafaz anu teu
shorih saperti عن
·
Tadlisus Syuyukh ( تدليس الشيوخ )
nyaeta rowi teu
ngagugurkeun guruna tapi nyebutkeun sifat anu teu masyhur ti guruna. Contohna
ucapan Abu Bakr bin Mujahid:
"حدثنا عبد الله بن أبي عبد
الله" anu dimaksud ku anjeuna nyaeta Abdullah
bin Abu Dawud as Sijistani.
v Hadits
Mu’allaq (
المعلّق )
nyaeta anu gugur
tina awal sanadna hiji rowi atanapi langkung, saperti ucapan tabit tabiin “ngadawuh
sohabat” sareng sapertos hadits:
قال ابن عبد البر: ثبت عن النبي ﷺ أنه قال ما من
مسلم يمر على قبر أخيه كان يعرفه في الدنيا فيسلم عليه إلا رد الله عليه روحه حتى
يرد عليه السلام
Hadits Mardud Sabab Aya Cacad di Rowi
v Hadits Syaddz ( الشاذّ )
nyaeta rowi anu
tsiqoh nyulayaan ka rowi-rowi tsiqoh sanesna atanapi ka hiji rowi anu leuwih tsiqoh
ku nambahan atawa ngurangan boh dina sanad atanapi dina matan.
· Contoh hadits
syaddz dina sanad riwayat Hammad bin
Zaid:
عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ عَوْسَجَةَ أَنَّ رَجُلًا مَاتَ عَلَى
عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَدَعْ لَهُ
وَارِثًا إِلَّا عَبْدًا هُوَ أَعْتَقَهُ فَدَفَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِيرَاثَهُ إِلَيْهِ
Hammad bin Zaid anu mangrupikeun rowi tsiqoh nyulayaan rowi-rowi tsiqoh
sanesna nyaeta Sufyan bin ‘Uyainah sareng Abdul Malik bin Juroij sakira anjeuna
duaan ngariwayatkeun ieu hadits ti Amr bin Dinar ti ‘Ausajah ti Ibnu Abbas.
· Contoh hadits syaddz dina matan tambahan
lafazh “يوم عرفة” dina hadits:
يوم عرفة ويوم
النحر وأيام التشريق عيدنا أهل الإسلام وهي أيام أكل وشرب
Ieu hadits dina sadayana jalur tanpa aya lafazh “يوم عرفة” tambahan ieu hungkul aya
dina riwayat Musa bin Ali bin Robah ti ramana ti ‘Uqbah bin ‘Amir.
v Hadits Maqlub ( المقلوب ), hadits maqlub aya dua rupi:
· Ngaganti hiji
rowi anu masyhur kalawan hadits tertentu ku rowi sanesna dina tingkatana supaya
jadi ghorib anu dipika resep. Contohna hadits anu
diriwayatkeun ku ‘Amr bin Kholid al Haroni ti Hammad bin ‘Amr an Nashibi ti
A’masy ti Abu Sholih ti Abu Huroiroh rupi hadist marfu’:
إذا لقيتم المشركين في الطريق فلا تبدءوهم بالسلام (الحديثَ)
Ieu hadits sakumaha kasauran al
‘Uqoili dirobih sanadna ku Hammad bin ‘Amr, sanad anu masyhur ti Suhail bin Abu
Sholih ti ramana ti Abu Huroiroh, sanes ti A’masy.
· Ngaganti sanad
sampurna pikeun hiji hadits ku sanad sampurna hadits sanesna kalayan tujuan
ngetes/nyoba hapalan muhaddits.
v Hadits Mu’allal ( المعلّل )
nyaeta anu zhohirna
salamet tapi aya cacat saatos dipariksa contohna hadits riwayat Ibnu Juroij
dina riwayat at Tirmidzi sareng nu sanesna ti Musa bin ‘Uqbah ti Suhail bin Abu
Sholih ti ramana ti Abu Huroiroh kangjeng Nabi ﷺ ngadawuh:
من جلس مجلسًا كثُر فيه لَغطُه فقال
قبل أن يقومَ سبحانك اللَّهمَّ وبحمدِك لا إلهَ إلَّا أنت أستغِفرُك وأتوبُ إليك
إلَّا غُفر له ما كان في مجلسِه ذلك
Hadits
ieu saleresna diriwayatkeun ku Musa bin ismail ti Wuhaib bin Kholid al Bahili
ti Suhail anu disebutkeun tadi ti ‘Aun bin Abdillah, numawi al Bukhori nyebetkeun
yen ieu hadits mu’allal, anjeuna ngadawuh “Ieu hadits diriwayatkeun ti Musa bin
Ismail, anapon Musa bin ‘Uqbah maka teu diuningan anjeuna nguping ieu Hadits ti
Suhail anu dittos disebatkeun.”
v Hadits Mudhthorib ( المضطرب )
nyaeta anu sanadna atanapi
matana beda-beda ti para rowi ku miheulakeun atanapi mandeurikeun atanapi
nambahan/ngurangan
· Contohna dina
sanad hadits:
إذا صلى أحدكم فَلْيَجْعَلْ تِلْقَاءَ وجهه شيئا، فإن لم يجد،
فلينصب عصا، فإن لم يجد، فَلْيَخُطَّ خَطًّا، ثم لا يَضُرُّهُ مَا مَرَّ بَيْنَ
يديه
Bisyr
bin al Mufadhol sareng Ruh bin al Qosim ngariwayatkeun ieu hadits ti Ismail bin Umayyah ti Abu ‘Amr bin Muhammad bin Harits ti
ramana ti Abu Huroiroh. Rowi-rowi salian Bisyr sareng Ruh ngariwayatkeun ieu
hadits ti Ismail bin Umayyah ku jalur anu beda-beda.
· Contoh dina
matan hadits Fathimah binti Qois anjeuna ngadawuh “ kuring naros kanjeng Nabi ﷺ atanapi
kanjeng Nabi ﷺ ditaros ngeunaan zakat maka anjeuna ngawaler:
إن في المال حقا سوى الزكاة
Sapertos
kieu diriwayatkeun ku at Tirmidzi, sedengkeun Ibnu Majah ngariwayatkeuna ti
Fathimah binti Qois tadi ku lafazh:
ليس في المال حق سوى الزكاة
v Hadits Mudroj ( المدرج )
nyaeta anu aya
lafadz tambahan ti para rowi bari nyambung jeung disangka kalebet matan hadits.
Contohna:
أسبغوا الوضوء ويل للأعقاب من النار
Hadits ieu diriwayatkeun ku Syababah bin Sawwar
saner rowi sanesna ti Syu’bah ti Muhammad bin Ziyad ti Abu Hurairoh kalawan
ngamarfu’keun dua jumlah, anu saleresna dawuhan kanjeng Nabi ﷺ mung ويل للأعقاب من
النار anapon jumlah أسبغوا الوضوء eta dawuhan Abu Huroiroh.
v Hadits Munkar ( المنكر )
nyaeta dimana-mana
rowi nyorangan kalawan ngariwayatkeuna anu rowi ieu teu nepi kana derjat
dihampura lamun beda ka rowi sanesna, gambarana rowina dho’if atawa mastur (teu
masyhur sifat tsiqohna). Contohna Hadits anu diriwayatkeun ku an Nasai sareng
Ibnu Majah tina riwayat Abu Zukair Yahya bin Muhammad bin Qois ti Hisyam bin
‘Urwah ti ramana ti Aisyah rupa hadits marfu’:
كُلُوا الْبَلَحَ بِالتَّمْرِ
فإن ابن آدم إذا أكله غضب الشيطان
An Nasai ngadawuh ieu hadits munkar, Abu Zukair
nyorangan dina ngariwayatkeuna, anjeuna jalmi soleh tapi teu nepi kana darajat
dihampura lamun sorangan dina ngariwayatkeun.
v Hadits Matruk ( المتروك )
nyaeta anu diriwayatkeun
hungkul ku rowi anu disepakati dho’ifna karna dicurigai bohong atawa fasiq
atawa loba poho atawa loba salah. Contohna hadits riwayat ‘Amr bin Syamir al Ju’fi al
Kufi ti Jabir bin Abit Thufail ti Ali sareng ‘Ammar
كان النبي صلى الله عليه وسلم يقنت في الفجر ويكبر يوم عرفة من
صلاة الغداة ويقطع التكبير بعد صلاة العصر آخر أيام التشريق
An Nasai sareng ad Daroquthni oge nu sanesna ngadawuh ‘Amr
bin Syamir rowi matruk.
v Hadits Maudhu’ ( الموضوع )
nyaeta anu
dibohongkeun jeung dijieun-jieun jeung dikarang atas nama kanjeung Nabi.
Contohna:
لقيمة في بطن جائع خير من بناء ألف جامع
BABAGIAN HADITS SANESNA
v Hadits Fard ( الفرد )
nyaeta hadits anu diqaidan
ku hiji rowi tsiqoh
atawa sagolongan ahli nagara atawa teu ngariwayatkeun ti fulan anging fulan.
· Contoh diqaidan
ku hiji rowi tsiqoh:
كَانَ يَقْرَأُ فِي الأضحى والفطر بق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ
وَاقْتَرَبَتْ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ
Teu
aya rowi tsiqoh anu ngariwayatkeun ieu hadits salian Dhomroh bin Sa’id al Mazini,
anjeuna nyorangan kalawan ieu hadits ti Ubaidullah bin Abdillah ti Abu Waqid al
Laitsi (HR. Muslim, At Tirmidzi, Abu Dawud)
· Contoh diqaidan
ku sagolongan ahli nagara:
حَديث أَبُو داود الطَّيَالِسِيّ عن هَمَّام عَنْ قَتَادَةَ عَنْ
أَبِي نَضْرَةَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخدري قَالَ أَمَرَنَا
رسول الله ﷺ أَنْ نَقْرَأَ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
وَمَا تَيَسَّرَ
Al Hakim
ngadawuh nyebutkeun parentah ieu mung diriwayatkeun ku ahli Bashroh ti awal
sanad dugi ka akhir
· Contoh diqaidan
ku rowi tertentu ti hiji rowi hadits riwayat ashhabus sunan anu opat )ِAbu
Dawud, an Nasai, at Tirmidzi, Ibnu Majah) ti jalur Sufyan bin ‘Uyainan ti Wail bin Dawud ti putrana
Bakr bin Wail ti az Zuhri ti Anas
أن النبي صلى الله عليه وسلم أولم على صفية بسويق
وتمر
Abul Fadhl bi Thohir
ngadawuh “ Ieu hadits ghorib teu diriwayatkeun ti Bakr anging ku ramana, jeung
teu diriwayatkeun ti Wail anging ku Ibnu ‘Uyainah”.
v Mudabbaj/ Riwayatul Aqron ( المدبج وَرواية الأقران )
nyaeta anu
diriwayatkeun ku rowi ti rowi anu satingkatan, saperti lamun Abu Hurairoh
ngariwayatkeun ti Aisyah, Malik ti al Auza’i atanapi sabalikna.
v Muttafiq Muftariq ( المتّفق وَالمفترق ) nyaeta dimana-mana nami nami rowina sami dina lafadz
jeung tulisan tapi beda jalmina, saperti Abdullah nami ti sahabat Ibnu Umar, Ibnu
Zubair, Ibnu Abbas, Ibnu ‘Amr bin al ‘Ash, jeung Ibnu Mas’ud. al Kholil bin Ahmad
namii ti 6 rowi.
v Mu`talif Mukhtalif ( المؤتلف وَالمختلف )
nyaeta dimana-mana
sami nami rowina dina tulisan mung beda pelafazhana saperti أسيد aya anu namina usaid aya
anu asid , عمارة sadayana umaroh anging sahabat
Ubai bin Imaroh
Kitab-kitab Hadits anu Masyhur
صحيح البخاري، محمد بن إسماعيل ( ت 256 هـ)
صحيح مسلم ( ت 261 هـ)
صحيح ابن خزيمة، محمد بن إسحاق ( ت 311
هـ)
صحيح ابن حبان، محمد بن حبان ( ت
354 هـ)
المستدرك على الصحيحين للحاكم (ت 405 هـ)
سنن أبي داود (ت 275 هـ)
سنن الترمذي ( ت 279 هـ)
سنن النسائي، أحمد بن شعيب ( ت 302 هـ)
سنن ابن ماجه (ت 275 هـ)
سنن الدارمي، عبد الله بن عبد الرحمن (
ت 255 هـ)
سنن البيهقي، أحمد بن الحسين (ت 458 هـ)
سنن الدارقطني (ت 385 هـ)
موطأ مالك بن أنس (179)
مسند أحمد بن حنبل (214 هـ)
مسند أبي يعلى، أحمد بن علي المثنى الموصلي (307 هـ)
مسند الفردوس لأبي منصور الديلمي (ت 558 هـ)
مسند البزار (ت 558 هـ)
المعجم
الكبير : للطبراني، أبي القاسم سليمان بن أحمد ( 292 هـ)